zaterdag 19 juli 2008

PIRATEN - deel 1

Sara (29) ligt op bed. Zij ziet er, over de hele linie, beroerd uit.
Peter (31) zit op de rand van het bed.

PETER
We varen weg. Weet je. Heel ver weg. Steeds verder en harder, steeds
kleiner worden we.
Totdat ons scheepje zinkt.

SARA
Gaat ons scheepje zinken?

PETER
Dat ligt in de lijn der verwachtingen ja. Ik heb het rapport gelezen.

SARA
Ik denk dat ik moet poepen.

PETER
Wil je dat ik wegga?

SARA
Nee hoor. Ik schaam me nergens meer voor. Nou ja, daarvoor.

PETER
…Heh.

SARA
Wat?

PETER
Zoals het licht net viel leek het net alsof jij, eventjes, heel erg mooi was.

SARA
Dat had je niet verwacht.

PETER
Dat had ik niet verwacht.

SARA
Wanneer zinkt ons scheepje?

PETER
Weet ik niet.

SARA
Moet ik dat zeggen?
Want daar heb ik dus geen zin in.
Ik ben ziek ik hoef niets. Alleen etteren. En au hebben. Grote au.
Dus ik etter. En ik heb au. Jij mag weg, als je dat wilt.

PETER
Wil je dat ik wegga?

SARA
Ik wil dat jij vertelt.
Over ons scheepje. Is het een mooi scheepje?
Is het een echt scheepje? Geen kartonnen doos met een bezem erin
gestoken want daar heb ik niets aan.
Ik wil een mooi schip met een mast en een anker en jij moet het voor
me bouwen.

PETER
Ik doe m’n best.

SARA
Bouw dan!

PETER
Ja. Ja. Bouwen.

SARA
Als jij zegt wat je nodig hebt, geef ik het wel aan.
Dan zijn we een team.

Stilte.

SARA
Peet?

PETER
Mmh.

SARA
Soms denk jij aan iemand anders. Mag van mij.
Als we dan klaar zijn, en jij kijkt naar mij, zo’n beetje half.
Ben jij dan blij?

PETER
Dat weet ik niet.

SARA
Ik heb mijn best voor jou gedaan, vandaag. Zie je dat?
Ik heb mijn tanden gepoetst. Maar je ziet het niet. Het bloedt een beetje.

PETER
Je tanden zien er mooi uit.

SARA
Ach wat.

PETER
Ja echt.
Heel gezond. Alsof ze in de zon zijn geweest.

SARA
Ik heb voor het raam gestaan.
Dat zal het zijn geweest.

PETER
Dat mag niet.
Dat is gevaarlijk.

SARA
Ik moet oefenen. Voor als we varen. Op het schip.
Ik word een gebronsde piratendame. Met pronte borsten. Toch?

PETER
Ja.
Ik wil je nu een compliment geven. Maar ik weet niet waarover.

SARA
Ik heb ook een binnenkant… doe daar iets mee.

PETER
Ik keek laatst naar je. Voordat ik het doorhad, kreeg ik een gigantische
erectie. Zo maar.

SARA
Dat vind ik, denk ik, toch wel, erg lief van jou.

PETER
Geen seks-erectie. Meer een…
een angst-erectie.

SARA
O.

PETER
Een ik zou toch best graag willen dat er nu iets gebeurde-erectie.

SARA
Zoals nu?

PETER
Zoals nu.

SARA
Het zit ook daar. Dat hebben ze gezegd.
Dus ik mag niets meer.
Ik drink, en ik drink, eindeloos veel.
Zodat ik het wegplas. Dat ik het kan doorspoelen.
Raak jij me aan? Daar? Ik kan het niet.

[wordt vervolgd]

Geen opmerkingen: